‘Brave’ Hollanders?

Alweer een week later en we liggen nog in de Ria Formosa, het natuurgebied Zuid van Olhao en Faro. Na de markt in Olhau zijn we verkast naar het ankergebied iets verder weg van het dorpje. Het blijkt steeds dat we dicht tegen de ondiepere catamarans aan kunnen ankeren omdat we iets minder diep steken dan de vinkieljachten. Af en toe moeten we twee pogingen doen om goed te liggen maar meestal gaat het in één keer goed en liggen we prima.

Na een paar dagen varen we terug naar de ankerplek bij Culatra om met de rubberboot in Olhao boodschappen te gaan doen. Het is ruim voor hoog water en zo kunnen we mooi de ondergelopen plaat oversteken. Op de terugweg is de wind opgestoken en met de stroming tegen levert dat Hans een nat t-shirt en korte broek op. De voorraad blijft goed droog gelukkig.

Als Suzan op internet doorzoekt naar de Light Dues komt ze ook de Circulation Tax tegen. Wat is dat nou weer: als de boot langer dan 183 dagen in een kalenderjaar in Portugal is, in het water of op het droge maakt niet uit, dien je deze Circulation Tax te betalen bij de Belastingdienst. Iets meer dan € 2,15 per kW motorvermogen. Betaal je niet en wordt je door de Maritieme Policia aangehouden levert dat een boete op van honderden Euro’s. Zelfs het niet voeren van de Portugese gastenvlag kost al 150 Euro.

Omdat we erover denken in het najaar weer naar Portugal terug te komen, besluiten we moeite te doen om het uit te zoeken en zoals het ‘brave’ Nederlanders betaamt, te betalen. Ook omdat de Maritima Policia hier om de dag rondvaart en regelmatig zeilers controleert.

Het blijkt uiteindelijk simpeler dan het lijkt. Met identiteitspapieren, bootpapieren, maar vooral ook een officieel document met huisadres in Nederland, naar het kantoor van de Servicios de Finanças in Olhao, daar een Portugees identiteitsnummer aanvragen en vervolgens de tax betalen. Al met al een ochtend verder en 110 Euro armer. Nu varen we wel zoals de ambtenaar het formuleerde in ‘calm waters’, wat de officiele zaken betreft. We denken dat weinig buitenlandse zeilers hier vanaf weten laat staan het gaan betalen?

Volgend jaar gaan we het letterlijk en figuurlijk omzeilen door ervoor te zorgen dat mochten we langer in Portugal zijn, we van eind juni tot half juli richting Spanje of Marokko varen. Deze tax geldt per kalenderjaar voor een aanééngesloten periode van 183 dagen. Zelfs veel Portugezen schijnen op deze manier de ‘Imposto Unico de Velocidade’ te voorkomen.Ankeren in Ria Formosa - Sobat Kras

Vergelijkbare berichten

3 reacties

  1. Hoi oud collega en Suzan .
    Leuk weer een stukje te lezen van het zeil avontuur.
    vroeger waren de Hollanders niet zo braaf op zee dus je maak een hoop goed!
    En Portugal is toch een euro probleem gaat zo door met betalen .
    veel plezier en een goede reis.
    Groetjes Gerard,Eleonora

  2. Leuk om jullie zo te volgen. Je ziet het maarweer dat overal de belstingambtenaren rondvaren. Gelukkig dat je het op tijd op internet gezien hebt. Nu kunnen jullie met een gerust hart verder varen. Wel een fijn gevoel. Lieve groet Ingrid

  3. Hallo Hans en Suzan,
    Heel leuk om via jullie blog te lezen over jullie zeil-leven. Ik lees jullie stukjes graag.
    Ben benieuwd waar de wind jullie nog verder zal gaan brengen! Veel plezier.
    Groetjes, Els

Reacties zijn gesloten.